VENEZUELA NEWS BULLETIN
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Gandhi
nos
dio una lección histórica, no para copiarla, sino
para enriquecerla - La Filosofía Social de Mahatma K. Gandhi y
su Relevancia a Nivel Global
**** Global
Relevance of the Social Philosophy of Mahatma K. Gandhi
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Gandhi
nos
dio una lección histórica, no para copiarla, sino
para enriquecerla - La Filosofía Social de Mahatma K. Gandhi y
su Relevancia a Nivel Global
Por: Franz J.T. Lee
Originalmente
publicado:
24/01/05
Articulo leido aproximadamente 12640
veces
Son bien conocidas la vida
histórica y la lucha heroica de Mahatma K. Gandhi contra la
injusticia colonial, la degradación humana, la
explotación económica y la discriminación social
británica. Aquí sólo vamos a resaltar ciertos
aspectos seleccionados de su filosofía social, sus principios
morales y su relevancia contemporánea para los esfuerzos
revolucionarios y emancipatorios a nivel global.
Bajo ninguna circunstancia podemos
ignorar las obras inapreciables y las contribuciones morales alrededor
del mundo, de los titanes eruditos académicos, sobre el tema de
Gandhi, que se interesan definitivamente por sus principios sociales y
su modus vivendi ascético. Sin embargo, vamos a citar
rápidamente a K. Santhanam, que también es un experto en
la materia, y que mejor describe nuestras propias deliberaciones
filosóficas:
“... Gandhi vivió una vida
sencilla, practicaba el vegetarianismo estricto y se abstuvo del
alcohol, tabaco e incluso los estimulantes más suaves como el
café y el té. Su inclinación para los remedios
naturales sencillos contra las enfermedades y sus ideas radicales
referente a la educación no son tan conocidas en el resto del
mundo e incluso en la India no tenían mucho impacto tampoco.
Gandhi deliberadamente se abstuvo de publicar esos asuntos para no
confundir a la gente. La única excepción era la
prohibición de bebidas con efectos intoxicadores, cosa que se
volvió herramienta en el arsenal de satyagraha. (Véase:
K. Santhanam, "Basic Principles Of Gandhism":
http://www.mkgandhi.org/gandhi-his%20relevance/chap26.htm
Ahora ¿cuáles son los
principios políticos fundamentales del Gandhismo? ¿Por
qué se deberían tomar en cuenta en América Latina
y Venezuela? ¿Qué relevancia tienen para los conflictos
sociales, para un intento de golpe de Estado, para un sabotaje
petrolero, para las campañas electorales y para el Poder
Ciudadano?
El Gandhismo, que existe en el otro
extremo del Marxismo, por cierto nos debería interesar, como
diría Ernst Bloch, como la calurosa corriente humana de la
emancipación y de los procesos revolucionarios que son “ni
Marxista ni Anti-Marxista”, que son contra la violencia brutal, contra
el “terrorismo” imperialista y que categóricamente favorecen la
verdadera paz mundial y justicia social.
Aquí en Venezuela, donde la
moral se elevó incluso a un poder constitucional del Estado, los
puntos de vista filosófico-sociales de Gandhi una vez más
son de interés general. De hecho, en sus numerosas cadenas
nacionales, el Presidente Hugo Chávez muchas veces cita a
Mahatma Gandhi y a Martin Luther King, cuando quiere resaltar la
no-violencia, la justicia social y la felicidad humana.
Sin embargo, no puede ser en nuestro
interés emancipatorio de solamente glorificar todo el tiempo
cualquier reformista social o revolucionario. Al contrario, con el paso
del tiempo, en honradez con Gandhi mismo, nuestra tarea
científica y filosófica es de enriquecer su obra de vida,
de criticarla y “ponerla al día” de manera constructiva.
Primero, como sabemos, fue Gandhi
quien desarrolló la famosa técnica social de “satyagraha”
- la acción social pacífica, un sistema social
filosófico que manda comportamiento personal no-violento y
responsabilidad social. Sin embargo, en esencia no es totalmente pasiva
o pacifista. En casos de auto-defensa liberadora “se aferra a la
verdad” y la defiende a través de la “resistencia”, por ejemplo
como fue el caso en la lucha contra el Apartheid en Sudáfrica,
en la cual Gandhi, el “Congreso de Sudáfrica Hindú” y el
Congreso Nacional Africano (A.N.C.) habían participado. En
adelante, vamos a tratar esos principios básicos de su
filosofía ( Véase:
http://www.stanford.edu/~piber/nonviolence/glossary.html )
Segundo, bien conocida es su lucha de
vida en la India y en Sudáfrica contra la “intocabilidad”, es
decir, contra la casta ideológica, discriminatoria y
psicológica y contra las nociones de la superioridad e
inferioridad de la “raza”. En este caso, igual que muchos de nosotros,
Gandhi se encontró entre la espada y la pared, entre la
ideología colonial racista y las tradiciones culturales
antiguas. Tenía que defender valores culturales y morales
hindúes y capturar a los millones de parías en su nivel
de imaginación social, pero al mismo tiempo con nuevos valores
independientes. Efectivamente tenía que confrontar a una
inmoralidad colonial y racismo británico.
En el actual proceso revolucionario de
la integración latinoamericana y de la búsqueda de
nuestras propias raíces históricas, de la
aplicación de nuestros propios valores bolivarianos, con la
verdad tratando de protegernos contra las malévolas
campañas de desinformación y la belicosidad
estadounidense, nos encontramos en una situación similar.
Por cierto, Gandhi nos podría
dar una lección histórica, no para copiarla, sino para
enriquecerla, materializarla. Ahora, vamos a resaltar de manera
crítica algunos de los elementos básicos de su
filosofía social.
1. Unidad y contradicción
dialéctica entre la acción humana y el pensamiento social
En tradición típica
oriental, utilizando su terminología específica idealista
religiosa, refiriéndose a los seres humanos individuales,
omitiendo lógico-formalmente su naturaleza de clase social, sus
relaciones de amo-esclavo, no obstante, enseñó sobre la
integridad indivisible, sobre la unidad y contradicción
dialéctica del cuerpo humano y de la mente divina. Según
Santhanam, afirmando su filosofía dialéctica:
“(Gandhi) nunca se cansó de
decir que la mente debería controlar el cuerpo, y el alma la
mente”. (Santhanam, ibid.)
Claro, a través del siglo
pasado, la palabra “controlar” obtuvo unas connotaciones modernas muy
negativas, especialmente en el área de la “guerra de las ideas”
y del “control mental”, que, generalmente se encuentra en el
área de la dominación, manipulación e
adoctrinación política; así que para entender a
Gandhi en un sentido emancipatorio, en vez de “controlar”, un
término mejor sería “relacionar”, en un sentido humano,
humanitario y humanista de armonía. De este modo, enriqueciendo
a Gandhi, junto con él podríamos superar las mentiras
descaradas y mundanas de la ideología reaccionaria y así
marchar hacia los riscos teóricos revolucionarios de la verdad,
marchar hacia el Pico Bolívar de la Emancipación.
En lo siguiente, Santhanam expresa
esto para nosotros en sus propios palabras: “Pero este control no se
puede alcanzar menospreciando u omitiendo ni el cuerpo ni la mente o en
la exaltación mística del alma por sí. Gandhi le
agregó a la salud y al bienestar físico tanta importancia
como al pensar sencillo y lógico o a la responsabilidad moral”.
(Santhanam, ibid.)
Dejando al lado para un rato la
generalmente resaltada “espiritualización de la
política”, deberíamos tomar en cuenta más bien,
que Gandhi, en su dialéctica idealista, enfatizó, que por
un lado el pensamiento verdadero - nosotros diríamos la
verdadera teoría práxica - originalmente tiene que ser
relacionado a esfuerzos altamente morales, y por otro lado, a la
acción socialmente útil, correcta y virtuosa - nosotros
diríamos a la verdadera práxis teórica.
Sin embargo, en última
instancia, cavando mucho más profundo en su filosofía
social y sumergiéndonos más en sus oraciones diarias
favoritas, es decir, en los versos del Bhagavad Gita, es obvio, que
Gandhi no creía en pura espiritualidad virtuosa y abstracta en
sí. La consideró solamente como una especie de aura o
iluminación que debe acompañar todo pensamiento y
acción social.
2. Un simple conjunto de valores
humanos morales
En una sociedad corrupta de
egoísmo, avaricia e inmoralidad colonial británica, para
que la India obtuviese la independencia social, Gandhi vio la necesidad
liberadora de introducir acción y pensar social ético y
moral al movimiento de independencia.
Precisamente esto fue también
el motivo revolucionario de los Bolivarianos para introducir
constitucionalmente un Poder Moral en Venezuela y para erradicar para
siempre los vicios osificados, racistas y alienadores de siglos de
oligarquía y de “puntofijismo”. En cuanto a la selección
del tipo de valores morales se refiere, podríamos tener
diferencias, pero Gandhi consideró lo siguiente con suma
importancia: “Los elementos importantes son el desinterés, la
no-fijación, la no-violencia y el servicio activo” (ibid.).
Si la especie humana, si todos o
algunos seres humanos o si ciertas clases sociales, por “naturaleza”,
esencia o espíritu son no-violentos, pacifistas o altruistas o
no, esto se lo dejamos que lo determinen los miles de académicos
eruditos.
Sin embargo, que hemos notado a
través de los siglos pasados, es que los ordenes sociales
dominantes en los cuales estamos viviendo, han sido todos violentos,
estaban matando millones de habitantes de esta tierra por el propio
orden social. Nacimos en violencia, vivimos en violencia y morimos en
violencia; más aun hoy día, en las vísperas del
globo-fascismo. Pero, a través de las palabras de Santhanam,
dejemos que Gandhi nos explique la moral de esta sangrienta historia
histórica:
“... Gandhi creía que el
crecimiento de la personalidad de un hombre es proporcional a la fe en
y a la práctica de esos valores. Esto sólo es posible
cuando se identifica cada vez más con un círculo
incrementándose infinitamente hasta que circunfiere a toda la
humanidad e incluso a todo ser vivo. Gandhi juzgaba el valor y la
vitalidad de las instituciones sociales por su capacidad de sostener
tal crecimiento” (ibid.).
Por cierto, podemos decir claramente,
que con la marcha actual del proceso de producción, de la
destrucción permanente de la naturaleza y de la
alienación social desatada a nivel global y en un ambiente
violento, capitalista, imperialista, corporativo y fascista en
agonía, es imposible de alcanzar todavía este esfuerzo
humano, por más sublime que esto sea.
Gandhi y nosotros mismos no escogimos
nuestro sendero difícil hacia la emancipación. Bush, sus
traidores locales de la oposición, sus lacayos internacionales
de la CIA y los perros de la guerra del Pentágono y de la Casa
Blanca con su “Proyecto para un Nuevo Siglo Americano” y su “Plan
Colombia”, pavimentaron el camino violento de la humanidad con su
“madre de todas las bombas” llena de uranio empobrecido beligerante.
3. En cuanto el Estado político
En cuanto al Estado
político-colonial se refiere, Gandhi sugirió la siguiente
alternativa. Para él, lo que es de primera significancia
sólo es “el crecimiento de individuos”. El Estado solamente debe
servir a los intereses de los individuos que forman la sociedad.
Aquí se nota, en total contradicción con el Socialismo o
el Marxismo, una completa ausencia de un análisis
político-económico de las realidades coloniales y
neocoloniales; ni para mencionar los intereses de clase o las luchas de
clase. De hecho, al contrario, en sus años más tempranos
y por su disciplina social y sexual o más bien por su
represión sexual, Gandhi defendió este sistema muy
opresivo de castas en la India. Esta noción idealista no la
abandonó completamente en sus escritos más maduros. No
obstante, contrariamente a Maquiavelo, cuyas visiones las
repudió, Gandhi consideró a los medios de igual
importancia que los fines, incluso más relevantes que los fines,
no importa, si fueran hasta socialmente deseables y “buenos”.
Los fines sociales dirigen, pero los
medios humanos constituyen a la vida misma. Según él, en
la vida política real, en la lucha para la independencia, los
medios humanos tienen que ser virtuosos, buenos, verdaderos y
no-violentos. Claro, en una sociedad sin clases y en ausencia de
competencia, monopolización, centralización,
globalización y acumulación de capital y ganancias,
cualquier persona o individuo sano sería inhumano de no estar de
acuerdo con esos fines humanitarios Gandhistas. Sin embargo, en la
verdadera realidad en la cual vivimos y morimos actualmente, por
ejemplo en Irak, más preciso en Fallujah, la mera
aplicación de esta práctica contra nuestros
archi-enemigos sanguinarios no sólo resultaría en un
suicidio en masa, sino a nivel global sería genocidio para
millones de trabajadores y “esclavos” parías.
De hecho, Gandhi mismo al igual que su
discípulo Martin Luther King, tenían que beber de esta
sangrienta cicuta de Sócrates. Definitivamente, ni la violencia
bruta, ni el pacifismo miope nos emanciparán.
4. Fe y Esperanza en un Dios
Esto es la roca antigua, sobre la cual
la filosofía social de Gandhi resiste y cae. Sin embargo, no
sólo el mundo de Gandhi, sino de más de 90% de la
población a nivel global, no importa si activamente, pasivamente
o culturalmente son creyentes en unas miríadas de diferentes
divinidades. Aquí nos abstenemos de comentar sobre la
crítica religiosa o religión crítica del siglo 21,
de la “Era de la Información”. Dejemos que Santhanam nos resume
la óptica de Gandhi en cuanto a este asunto.
“La fe en Dios es, según
Gandhi, la base de todo valor moral. Gandhi nunca definió a Dios
y estaba preparado de permitir a cualquier persona de tener su propia
idea de Dios. A Gandhi mismo le gustó pensar de Él como
el Upanishadic Brahman. Pero, mientras una persona cree en alguna
fuente de vida espiritual y la mantiene superior al universo material,
es un creyente en Dios”.
Conclusión
Finalmente y en honor a Gandhi,
tenemos que manifestar que la moralidad, que el comportamiento y el
pensamiento ético tienen más altura que cualquier
fantasía, quimera o fantasmagoría religiosa. Gandhi mismo
prefería un verdadero agnóstico con altos valores morales
a un fariseo corrupto y megalomaniaco o a un presidente de Estado, que
en traje mesiánico y belicoso diariamente bendice el dinero o la
nación.
Inter alia, a través del siglo
20, las visiones de Gandhi en cuanto a la política, la
economía y la sociedad jugaron un papel importante en los
movimientos de independencia contra el colonialismo británico en
la India y también en Sudáfrica, donde el trabajo por
contrato barato hindú fue explotado al máximo. En la
India misma, mucho más tarde y hasta cierto punto, incluso
fueron implementado en los diferentes “Planes para 5 Años” y en
el programa de Khadi y Village Industries. Las visiones
filosófico-sociales de Gandhi también influyeron en
movimientos de liberación alrededor del globo, de esta manera
Gandhi dejó su propia huella emancipatoria en el destino de la
humanidad.
Franz J. T. Lee es profesor de
filosofía y ciencias políticas en la Universidad de Los
Andes (ULA) de Mérida, Venezuela.
Visite su sitio web en
www.franz-lee.org
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veces.
“Hay
hombres
que luchan
un día, hay hombres que luchan un día y son
buenos, hay otros que luchan muchos años y son muy buenos, pero
hay
quienes luchan toda la vida: Esos son imprescindibles”.
Bertolt Brecht,
dramaturgo, poeta, escritor, preso político. Fallecido en
extrañas
circunstancias.
Franz
J.
T. Lee Más articulos
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Global
Relevance of the Social Philosophy of Mahatma K. Gandhi
By Franz J.T. Lee - The historic life and heroic struggle of
Mahatma K. Gandhi (Oct 2, 1869
to Jan 30, 1948) against British colonial injustice, human degradation,
economic exploitation and social discrimination are well known, here we
will just spotlight certain selected aspects of his social philosophy,
its moral principles and its contemporary relevance for global
revolutionary and emancipatory efforts.
Not by any means are we ignoring the worldwide invaluable works and
moral contributions of the global, erudite, academic titans on the
topic Gandhi, that definitely concern his social principles and ascetic
modus vivendi, however, here, we will just quote K. Santhanam, who is
also an expert in this matter, and who best describes our own
philosophic deliberations:
"...
he
(Gandhi) lived an austere life, practiced strict vegetarianism
and abstained from alcoholic drinks, tobacco and even the milder
stimulants like coffee and tea. His attachment to simple natural
remedies against illness and disease and his radical ideas on education
are not so well known to the outside world and, even in India, they
have not made much impact. Gandhi deliberately refrained from making
these issues public and thereby confusing the people. The only
exception was prohibition of intoxicating drinks which became a tool in
the armory of satyagraha."
See: K. Santhanam, "Basic Principles Of Gandhism":
http://www.mkgandhi.org/gandhi-his%20relevance/cha
p26.htm
Now,
what
are the fundamental political principles of Gandhism? Why
should they concern Latin America and Venezuela? What relevance do they
have for social conflicts, for an attempted military coup d'etat, for
oil sabotage, for electoral campaigns, for Citizen Power?
Gandhism,
existing
on the other extreme of Marxism, surely should
concern us, as Ernst Bloch would say, as the warm human current of
emancipation, of revolutionary processes that are "neither
Marxist nor
Anti-Marxist", that are against brutal violence, imperialist
"terrorism" and that categorically favor real world peace and
true
social justice.
Here
in
Venezuela, where morality is even elevated to a constitutional
State power, surely Gandhi's social philosophical views have become
topical again.
In fact, in his many addresses to the nation, very often, underlining
nonviolence, social justice and human happiness, President Hugo
Chávez
Frías ocassionally refers to Mahatma Gandhi and Martin Luther
King Jr.
However, it can not be in our emancipatory interest eternally just to
glorify any social reformer or revolutionary. On the contrary, as time
passes by, in fairness to Gandhi himself, our scientific and
philosophic duty is to enrich his life work, to criticize and "up-date"
it constructively.
Firstly,
as
we know, Gandhi developed the famous social technique of
"satyagraha" -- peaceful social action, a social philosophic system
that enjoins nonviolent personal behavior and social responsibility.
However,
in
essence, it is not totally passive or pacifist, in cases of
liberatory self-defense, it "holds fast to truth", defends it with
"resistance", for example, like it was the case in the struggle against
Apartheid in South Africa, in which Gandhi, the "Indian Congress of
South Africa" and the African National Congress (ANC) had
participated. In more detail, below we will deal with these basic
principles of his philosophy.
(See: http://www.stanford.edu/~piber/nonviolence/glossar
y.html)
Secondly,
well-known
is his life long struggle in India and in South
Africa, against "untouchability", that is, against the ideological,
discriminatory, psychological, caste and colonial notions of "race"
superiority and inferiority. In this case, like many of us, Gandhi
found himself between the devil and the deep, blue sea, between
colonial racist ideology and ancient cultural traditions. He had to
defend Indian cultural and moral values, to grasp the millions of
pariahs on their level of social imagination, but at the same time with
new, independent values, effectively he had to confront British
colonial immorality and racism.
In
the
current revolutionary process of Latin American integration, of
finding our own historical roots, of applying our own Bolivarian moral
values, with the truth trying to ward off malicious, disinformation
campaigns and US war-mongering, we find ourselves in a similar
situation. Surely, Gandhi could give us a historic lesson, not to copy
it, but to enrich, to materialize it.
Now,
very
briefly, let us critically highlight some of the basic elements of his
social philosophy.
1.
DIALECTICAL
UNITY AND CONTRADICTION BETWEEN HUMAN ACTION AND SOCIAL
THOUGHT
In
typical,
oriental tradition, using his specific idealist, religious
terminology, concerning individual human beings, formal logically
neglecting their social, class nature, their master and slave
relations, nonetheless, he taught about the indivisible integrity,
about the dialectical unity and contradiction of the human corporeal
body and divine mind. According to Santhanam, confirming his
dialectical philosophy:
"He
(Gandhi)
was never tired of saying that the body should be controlled
by the mind and the mind by the soul."
(Santhanam, ibid.)
Of
course,
across the past century, the concept "control" has acquired
very negative, modern connotations, especially in the realm of the "war
of ideas", of "mind and thought control", that is, in general, in the
realm of political domination, manipulation and indoctrination; hence,
to understand Gandhi in an emancipatory sense, a better term would be
"related" in a human, humane and humanist sense of harmony. In this
way, by enriching Gandhi, together with him, we could surpass the
blatant, mundane lies of reactionary ideology, and thus head towards
the revolutionary theoretical cliffs of truth, of emancipatory Pico
Bolivar.
In
his own
words, for us Santhanam expresses this as follows:
"But
this
control is not to be achieved by despising or neglecting
either the body or the mind or in the mystic exaltation of the soul by
itself. He attached to physical health and well-being as much
importance as to plain and logical thinking or moral responsibility."
(Santhanam, ibid.)
Leaving
the
generally emphasized Gandhist "spiritualization of
politics" for a while aside, rather we should note that Gandhi , in his
idealist dialectics, had underlined that, on the one hand, real thought
... we would say true, praxical theory ... organically must be related
to highly moral endeavors, and on the other hand, to socially useful,
right, righteous action ... we would say, to real, theoretical praxis.
However,
in
the last analysis, delving much deeper into his social
philosophy, diving further into his favorite daily prayers, that is, in
the verses of the Bhagavad Gita, it becomes obvious that Gandhi had no
faith in purely abstract, virtuous spirituality by itself. He regarded
it just as a kind of aureole or illumination which should accompany any
liberating social thought and action.
2.
A
SIMPLE SET OF MORAL HUMAN VALUES
In
a
corrupt society of British colonial egoism, avarice and
immorality, for India to gain social independence, Gandhi saw the
liberating necessity of introducing ethical and moral social action and
thought in the independence movement.
Precisely
this
was also the revolutionary motive of the Bolivarians why
constitutionally a Moral Power had to be introduced in Venezuela, to
erase forever the ossified, racist and alienating vices of centuries of
oligarchism and "puntofijismo".
Concerning
the
selection of the kind of moral values we could differ,
but he considered the following to be of paramount importance:
"the main elements are selflessness, non-attachment, non-violence and
active service." (ibid.)
Whether
the
human species, whether all or some human beings, or whether
certain social classes are by "nature", by essence or spirit
non-violent, pacifist or unselfish, we leave this to the thousands of
erudite scholars to determine. However, what we have noticed across the
last centuries is that the ruling social orders in which we are living,
all have been violent, were killing millions of earth-dwellers by
social order itself. We are being born in violence, live in violence,
die in violence; even more so today, at the eve of global fascism.
But,
in
the words of Santhanam, let Gandhi explain to us the moral of this
bloody, historical story:
"
... he
believed that the growth of a man's personality is
proportionate to his faith in and practice of these virtues. This is
possible only when he identifies himself more and more with an
ever-increasing circle till it embraces all humanity and even all
living beings. He judged the value and vitality of social institutions
by their capacity to foster such growth." (ibid.)
Surely,
very
soberly we can say that at the current level of the global
production process, of permanent natural destruction and boundless
social alienation, in a violent, capitalist, imperialist, corporate,
fascist environment in agony, this human endeavor, as sublime as it may
be, is impossible to attain anymore.
Gandhi,
we
ourselves, did not choose our serpentine road towards
emancipation. Bush, his local opposition Quislings, his international
CIA lackeys and the Pentagon-White House war-mongers with their
"Project for a New American Century" and "Colombia Plan", paved the
violent road of humanity with their belligerent, depleted uranium
"mother of all bombs".
3,
CONCERNING
THE POLITICAL STATE
Precisely
with
reference to the above, concerning the colonial,
political State, Gandhi suggested the following alternative. For him,
what enjoys primary significance is only "the growth of individuals".
The State should only serve the interests of the individuals that
make
up society.
Here,
in
total contradiction with Socialism or Marxism, a
politico-economic analysis of colonial and neocolonial realities is
totally absent; no mention about any class interests or class
struggles. In fact, on the contrary, in his earlier years, because of
its social and sexual discipline, rather of its sexual repression,
Gandhi defended this very oppressive caste-system in India. This ideal
notion was not completely abandoned in his more mature writings.
Nonetheless,
contrary
to Maquiavelli, whose views he repudiated, Gandhi
considered means just as important as ends, even more relevant than
ends, never mind, even if they were socially desirable and "good".
Social ends direct, but human means constitute life itself.
According
to
him, in real political life, in the struggle for
independence, human means have to be righteous, good, truthful and
non-violent.
Of
course,
in a classless society, in the absence of competition,
monopolization, centralization, globalization, accumulation of capital
and profits, any sane person or individual would be inhuman not to
agree with these Gandhist humane ends, however, in the true reality in
which we currently live and die, for example in Iraq, more precisely in
Fallujah, the sole application of this practice against our
bloodthirsty arch-enemies would not only result in mass suicide,
globally, it would be genocidal for billions of working, toiling
pariahs. In fact, Gandhi, and his disciple, Martin Luther King Jr.,
themselves had to take this bloody, Socratic hemlock. Definitely,
neither raw violence nor myopic pacifism can emancipate us.
4.
FAITH
AND HOPE IN A GOD
This
is
the rock of ages on which Gandhi's social philosophy stands and
falls. However, not only the world of Gandhi, but of over 90% of the
global population, no matter whether they are actively, passively or
culturally believers in a myriad of different divinities. Here, we
refrain to comment about religious critique or critical religion in the
21st century, in the "Information Age". Let us allow Santhanam to
summarize Gandhi's views on the matter.
"Faith
in
God is, according to Gandhi, the foundation of all moral
values. He never defined God and was prepared to allow every person to
have his own idea of God. For himself, he was inclined to think of Him
as the Upanishadic Brahman. But, so long as a person believes in some
source of spiritual life and holds it superior to the material
universe, he is a believer in God."
CONCLUSION
Finally,
in
honor of Gandhi, we have to state that morality, that
ethical behavior and thought, stand higher than any religious
fantasies, chimeras or phantasmagorias. He himself preferred any true
agnostic with high moral values to a corrupt, megalomaniac pharisee or
to a State president, who in messianic bellicose array daily blesses
Mammon or the nation.
Inter
alia,
across the twentieth century, the views of Gandhi on
politics, economics and society played an important role in the
independence movements against British colonialism in India and also in
South Africa, where indentured Indian cheap labor was exploited to the
maximum. In India itself, much later, to a certain extent they were
even implemented in the various Five Year Plans, and in the program of
Khadi and Village Industries. Also, the social philosophic views of
Gandhi had influenced liberatory movements across the globe, in this
way, Gandhi has left his own emancipatory imprint on the destiny of
humanity.
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Originally published: January 19, 2005 at 12:42 am
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