MOMOY MANIFIESTO DE, POR Y PARA LA REVOLUCIÓN BOLIVARIANA
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Venezuela: Una exégesis filosófica de las posibles chispas emancipatorias

¿Qué es el quo vadis de nuestro PSUV?

En tiempos del engaño universal sólo decir la
verdad es un acto revolucionario.
-- George Orwell.
Conocereís la verdad y la verdad os hara libres.
-- Jesucristo.

25/08/2008

Por Franz J. T. Lee


Una hipótesis argumentada por primera vez por Parménides (540-470 A.C.) de Elea (actualmente Italia), quien como sabemos tuvo una profunda influencia en la filosofía idealista platónica, y por lo tanto en el Cristianismo, ha provocado a lo largo del último milenio una barrera intelectual y temporal cancerosa en los dominios de los verdaderos esfuerzos emancipatorios creativos.  Como en el caso del falso, anti-árabe y anti-africano y racista engaño del 'descubrimiento de América' por Cristóbal Colón la consecuente 'verdad absoluta' lógico-formal se ha convertido en la piedra angular de la progresiva dominación política, se ha vuelto en el más grande engaño ideológico y sistémico de todos los tiempos: Nada viene de la nada, en latín: ex nihilo nihil fit.
En otras palabras, sólo los grandes dioses lo han creado todo, incluso a sí mismos, del nihil, de la Nada, de la Nadeidad.  En consecuencia, no podemos ni debemos entrar al nihil, es el sanctasanctórum; a nivel global los arcángeles de la acumulación de capital nos vigilan, nos guían a través de los verdes prados del esfuerzo, del trabajo laborioso.  Los santos oligarcas se aseguran que no hagamos travesuras con la creación divina.  Como se explica en las Santas Escrituras los creadores del universo están complacidos con su construcción a partir de la Nada, y eso es lo que realmente importa en la alienación capitalista.
En resumen, en Venezuela, en Bolivia, en América Latina, el imperialismo cultural aun nos enseña que no hay escape del proceso universal del trabajo, de la historia explotadora de la clase dominante, de la ira de Jehová, del capitalismo, de la alienación humana.  Mejor deberíamos rendirnos y renunciar a la lucha de clase; como lo predicó Jesucristo, siempre habrá pobres entre nosotros.  Como lo desean los racistas globales, siempre habrán blancos superiores y negros inferiores, trabajadores pobres y capitalistas ricos, en esencia, siempre habrán amos y esclavos.
A lo largo de los últimos milenios esta es la esencia de toda la educación colonial en el Sur.  También en Venezuela y en todas partes muchos de nosotros caemos víctimas de estos trucos e ilusiones ideológicas capitalistas, inocentemente las confundimos con verdaderos actos revolucionarios y emancipatorios.  Así, según la ideología y el reformismo corporativo, el sistema universal cerrado, el orden mundial sólo puede ser cambiado desde adentro, por medio de la evolución y la revolución; alternativamente, lo cual viene a ser lo mismo, el status quo sólo puede mejorarse por medio de interminables oraciones, perdones (por todos los holocaustos mentales y corporales perpetrados por la clase dominante, que ya han devorado cientos de millones de preciosas vidas a lo largo de milenios), genuflexiones, pactos diabólicos secretos a través de relaciones de clase, pactos anti-proletarios entre caballeros, cortes de la verdad, consensos de clase y alianzas traicioneras.  Semejantes recetas reformistas también incluyen: fe eterna, esperanza, amor y caridad; cualquier otra cosa, por ejemplo, creación proletaria, transvolución o exvolución, es equivalente a lo que se conoce como el mal, la tiranía, la dictadura y el terrorismo internacional.  Estos nuevos conceptos que expresan el espíritu emancipatorio de nuestra época apocalíptica ni siquiera aparecen en el horizonte del idioma político y filosófico contemporáneo, el ámbito académico y la vida emancipatoria global.  Por otro lado, nuestro término global y político favorito es 'ideología', su consigna es la formación ideológica y su práctica es organizar talleres de ideología.
Todo esto es burgués, es obsoleto, no sirve para luchar contra la globalización corporativa, no es nuevo, no es innovador; sus vicios capitalistas se remontan a Francis Bacon y Destutt de Tracy.  Marx y Engels ya criticaron "La Ideología Alemana" antes de las revoluciones de 1848 en Europa, y más tarde formularon el "Manifiesto Comunista" para una exégesis humana que nos saque de este valle de lágrimas, hacia la "emancipación humana" (Marx).  Obviamente el propio marxismo tiene que globalizarse urgentemente, actualizarse.  Esto es precisamente lo que estamos haciendo aquí.
En Venezuela, en la época de la globalización, del fascismo global, necesitamos una praxis y una teoría mucho más poderosa que una revolución burguesa, necesitamos lo verdaderamente nuevo, un nuevo hombre (y una nueva mujer) como el mundo jamás ha conocido: necesitamos urgentemente una "exvolución"; un éxodo de la esclavitud capitalista.  Esta es una formidable tarea global, no es un esfuerzo individual o familiar.  Ella necesita de una Cuarta o Ultima Internacional verdaderamente funcional en lo práxico-teórico.
Sin embargo, para proseguir con esta gigantesca tarea transhistórica, necesitaremos una exégesis creativa y creadora, ἐξηγεῖσθαι, es decir, un manifiesto emancipatorio "ex-sistémico" o guía hacia afuera, hacia algo que nunca haya pasado antes, que nunca haya existido antes.  Como el filósofo marxista de la esperanza Ernst Bloch nos recordó, al mismo grado que nos acercamos a la creación y creatividad emancipatoria (natura naturans y natura naturata) la misma creatividad se nos acercará, se volverá verdaderamente humana, creativa.
Así es, camaradas, la emancipación es una tremenda tarea que dura toda una vida.
Esto nos recuerda a Marx quien declaró: no sólo el pensamiento debe aproximarse a la realidad objetiva, la misma realidad debe aproximarse al pensamiento.  De hecho, esta es la praxis y teoría oscilante, dialéctica.  Por lo tanto, nuestro despegue desde la revolución bolivariana hacia el socialismo sólo puede ser la praxis científica y la teoría filosófica y no la ideología osificada y repetitiva, la práctica consumista automatizada.
Además, para marchar hacia adelante hagámonos algunas preguntas categóricas y esclarecientes, que iluminarán el eslabón más débil de la cadena de ilusiones revolucionarias.  Algunos de nosotros alimentamos la falacia reformista, la creencia lógico-formal, que el cambio social sólo puede venir desde adentro de la globalización capitalista, del capitalismo con rostro humano y humanista.
Bueno, sigan soñando, ¡ser ignorante es una bendición!  Es una locura estudiar la verdadera historia moderna de la clase dominante.
Sin ofender a nadie en particular, ¿realmente somos aun tan ilusos, ciegos … realmente aun nos sentamos en torres de marfil, en la total oscuridad, a pesar del socialismo científico y filosófico … realmente somos tan analfabetos político-económicamente, debido al Dios Sol, al Zodíaco, a Jehová, Apolo, debido a Jesucristo, luego de docenas de milenios de explotación 'cultural y civilizada' de la naturaleza y el trabajo humano?
¿Será posible que por medio de la educación y la información el Hermano Mayor ya nos haya transformado a muchos de nosotros en personas 'alfa' controladas, formadas, informadas y uniformadas mentalmente, en chips con cara humana, una interfaz humana?  Debido a que aceptamos a nuestros amos dueños de trabajadores asalariados, votamos por ellos, especialmente en los países metropolitanos, estamos siendo gobernados por semi-dioses, mitad-máquina, hombres-dioses y dioses-hombre.  Actualmente, nos acosan, torturan y masacran en Afganistán, Colombia, Irak, Bolivia, Nepal, Zimbabue, Palestina, Georgia y Osetia, y la mayor parte del mundo permanece callada, reacciona indiferentemente.  El capitalismo mundial se enfrenta a una crisis, de hecho, según las últimas noticias, estamos al borde de una posible devastadora guerra nuclear en Eurasia, ¿y qué sabemos del fascismo orwelliano, de los arsenales de armas de destrucción masiva, ya probadas en Irak y otras partes, que están siendo producidas para generar gigantescas ganancias y para aniquilarnos a nosotros, las obsoletas fuerzas de trabajo físicas, por millones?
·         ¿Qué salió mal con la revolución mundial, con nuestra propia, bella y pacífica revolución?  ¿Qué salió mal con nuestros revolucionarios?  ¿Realmente estamos todavía en el camino, tenemos una vanguardia, un partido socialista, y cuál es su quo vadis?  ¿De verdad nos importa el futuro?  ¿Tenemos una revolución de un solo hombre?
Para tomar el mando del timón revolucionario con mano firme una vez más, ¿realmente olvidamos todo lo concerniente a la lucha de clase?  ¿Nos olvidamos de Francisco de Miranda, Thomas Paine, la revolución norteamericana y la francesa, la libertad burguesa, la igualdad capitalista y la fraternidad colonial, la guillotina, Marat, Danton, Robespierre, María Antonieta, Luis XVI … el 'reino del terror'?  Esa fue y todavía es la revolución.  A finales del siglo XVIII estaba incompleta, ahora está globalizándose, como Marx y Engels lo predijeron en 1848, en forma de fascismo mundial, se está completando en su totalidad.  Este es nuestro problema actual a escala mundial.
Sin una reflexión teórica sobre lo arriba expuesto de una forma global, con conciencia de clase y proletaria, no podemos desarrollar seriamente una praxis y teoría revolucionaria en Venezuela, y mucho menos sin preparación embarcarnos en la realización de la emancipación humana en el siglo 21.  Actualmente, en un verdadero partido socialista, guiados por el marxismo revolucionario, tenemos que liberarnos de los colmillos ideológicos y los dolores prácticos del opio superestructural y la estricnina ideológica.  De lo contrario, es triste decirlo, como muchas otras revoluciones la propia base popular masiva de nuestro partido revolucionario se desvanecerá en el olvido.  Por lo tanto, las pocas chispas de emancipación humana contra el fascismo global también  morirán gradualmente.


Parte II sigue ....

Venezuela: Una exégesis filosófica de las posibles chispas emancipatorias
(II)

¿Qué es el quo vadis de nuestro PSUV?


En tiempos del engaño universal sólo decir la verdad es un acto revolucionario.

-- George Orwell.
Conocereís la verdad y la verdad os hara libres.
-- Jesucristo.


Por: Franz J. T. Lee

La pregunta del 'billón de bolívares fuertes': ¿políticamente, como muchos críticos de nuestro socialismo bolivariano nos tratan hacer creer: en definitiva algo anda mal en algún sitio en Venezuela?  ¿Tenemos una crisis?
¡No hay nada malo en Venezuela!
Al contrario, existe una crisis político-económica en la Casa Blanca, más bien ella debe tratar de salvar sus próximas elecciones fraudulentas y antidemocráticas, o arriesgarse a una toma militar fascista interna oculta o externamente tendrá que simular una guerra nuclear.
En Venezuela no se trata de una cuestión ética de la clase dominante, ni siquiera es un asunto dual lógico-formal de lo 'correcto o incorrecto', desde hace siglos es un asunto dialéctico de vida o muerte.  También en América Latina se trata de una titánica guerra de clases mundial contra la despiadada destrucción y muerte capitalista; actualmente en Venezuela y Bolivia se está dando una inexorable lucha de clases continental, que no es ni pacífica ni bonita.  Como Marx y Engels lo señalaron en su 'Manifiesto Comunista', la lucha de clases global ha perdurado ya desde hace siglos.
Lo repetimos: la lucha de clase no está obsoleta, al contrario, nunca ha estado tan actual, nunca ha sido tan indispensable como hoy.  Argumentos como la eterna letanía que no están dadas las condiciones para el socialismo, podemos refutar preguntando: ¿por qué las condiciones para la explotación siempre están maduras?  ¿Por qué  nunca están dadas para el socialismo?  ¿A qué temen más concreta e inmediatamente los eternos amantes del capitalismo?  ¿Por qué tiemblan los oligarcas en sus ensangrentadas botas militares cuando ven a Chávez o a Evo en Venezuela y en Bolivia?
¿Qué pasó en el 2002-2003 en Venezuela?  ¿Lucha de clases o el jueguito de policías y ladrones con la Policía Metropolitana de Caracas y los francotiradores de los escuadrones de la muerte?
·         ¿Estamos "avanzando" hacia atrás hacia el último milenio, hacia 1998?  ¿Bajo el liderazgo del Partido Socialista Unido de Venezuela (PSUV) las masas trabajadoras alzadas (del 2002 y mucho más atrás) lograrán una conciencia de clase revolucionaria más alta, más creatividad emancipatoria, más poder popular socialista?
·         ¿En el drama emancipatorio latinoamericano no son las clases trabajadoras los principales actores y herederos de la revolución social, de la lucha de clases, de la emancipación humana?  ¿Cómo trabajadores venezolanos no somos parte integral del proletariado global en su marcha histórica hacia la emancipación contra el colonialismo y el imperialismo?  ¿Debemos hallar primero al sujeto revolucionario y luego hacer la revolución?  En la última década Venezuela ha avanzado hasta ser el país más politizado del mundo, pero esto no es lo mismo que adquirir una permanente conciencia de clase proletaria.  Independientemente de todo esto, en latencia y tendencia la lucha de clase continuará en Venezuela.  En la misma medida en que el gobierno democráticamente electo del Presidente Chávez incorpore las más profundas aspiraciones proletarias, tendrá un masivo apoyo de la clase trabajadora.  Si cualquier futuro gobierno venezolano desarrolla un estado democrático-burgués capitalista con intereses de clase anti-proletarios que defender, bueno, entonces algo realmente estará "mal" con Venezuela.  Ya ocurrió entre el 11 y el 13 de abril de 2002.  ¡Nunca debería ocurrir de nuevo!
Continuemos con nuestras esclarecedoras preguntas.
Dentro del contexto del actual pillaje fascista de los recursos estratégicos y energéticos globales y del complejo industrial-militar norteamericano tratando de saquear a Venezuela hasta quedar satisfechos, ¿quién puede darse el lujo de elegir, es decir, en la política internacional, quién puede escoger entre el diablo y el profundo mar azul?  De hecho, realmente es una elección entre dos extremos dialécticos, entre la barbarie corporativa orwelliana y la anticipación creativa humana.
En Venezuela tenemos que decidir entre el capitalismo y el socialismo.  ¿Nuestra revolución está preñada con el socialismo científico-filosófico o no lo está?  En la naturaleza no existe la preñez parcial, a la mitad o cincuenta-cincuenta.  No importa si tratamos de cristianizarla, la lógica formal nos enseña que la revolución o es socialista o no lo es, es decir, que es capitalista y burguesa.  No deberíamos de tratar de engañarnos a nosotros mismos.  Si algo es bueno hasta que se prueba lo saborearemos en muy corto tiempo, a finales de noviembre de 2008, cuando el estallido reaccionario definitivo contra la democracia venezolana sea lanzado una vez más, esta vez desde adentro y desde afuera.  Como ya lo ha subrayado varias veces el Presidente Hugo Chávez Frías: el pueblo, las masas trabajadoras, son sabios.  En las últimas elecciones, el 2 de diciembre de 2007, perdimos más de 3 millones de votos.  ¿Por qué?  La respuesta la sabremos a finales de este año.
Ahora, para ubicar a la revolución bolivariana dentro del enfoque científico y filosófico, veamos a futuro la historia contemporánea, la revolución y la emancipación.  Como Bertolt Brecht lo explicó con precisión, los pocos seres humanos que luchan (y lucharon) por la emancipación viva y creativa todas sus vidas, ya han verificado científicamente que pertenecen a los héroes realmente indispensables, optimistas y militantes de la humanidad, especialmente de los billones de siervos y esclavos asalariados desarmados de la Tierra.
En las últimas décadas, para aquellos camaradas en Venezuela que todavía pueden sentir y pensar la realidad, entender lo que es la negación dialéctica del capitalismo, está bastante claro lo que hay que hacer.  No tenemos problemas con la inspiración, aspiración y anticipación práxico-teórica.  Muchos de los jóvenes venezolanos, no consumidos por las necesidades y deseos capitalistas artificiales, se están atreviendo a realizar la larga marcha, tomarse en descanso, romper con los cánticos de guerra normales, fuera de los lugares comunes ordinarios.  Algunos se abren paso por el salvaje y capitalista quid pro quo.
El Presidente Chávez encabeza esta vanguardia juvenil, que todavía conserva el espíritu revolucionario del 13 de abril, de los más profundos deseos anti-capitalistas de los verdaderos sueños diurnos de las masas trabajadoras.  De la misma forma, en América, África, Asia y en todas partes podemos alcanzar las estrellas, per aspera ad astra.  Podemos ir por lo extraordinario, lo desconocido, lo verdaderamente nuevo, en resumen,  por una excursión anticipatoria, un éxodo emancipador.
En este momento los rusos también le dicen No al imperialismo euro-yankee, pero no es el No de la Revolución de Octubre.  Ellos dicen hasta Georgia y ni un milímetro más, sin embargo, este No es intra-capitalista, no es una negación, no es una negación dialéctica anti-capitalista.
Nuestra revolución bolivariana urgentemente necesita una conciencia de clase trabajadora dialéctica, una Negación categórica del capitalismo y el imperialismo, para elevarse a un plano anticapitalista superior.  Si no podemos lograr esto nos desvaneceremos dentro de la revolución de la ya globalizada y finalizada Revolución Francesa.  Hasta ahora, erradicar para siempre de manera sistemática y fundamental la explotación capitalista en Venezuela todavía no es la principal tarea histórica.
En el último siglo, muchas revoluciones sociales han sido arrancadas de raíz, han fracasado debido a este error fatal.
La revolución socialista tiene muchas tareas inmediatas, pero el anti-capitalismo es su signo vital.  Todavía no hemos atacado al mal interno desde sus propias raíces, no somos lo suficientemente radicales todavía.
Sin embargo, el tiempo y el espacio se están acabando en la Madre Tierra …  ¿qué estamos esperando?  ¿Qué lleguen las condiciones revolucionarias?  Ellas no aparecerán por sí solas, por eso es que las revoluciones son pensadas, son hechas.  ¡¿Estamos esperando por la Segunda Venida de la Inquisición o la Conquista del Norte?!
Una cosa es segura, también en Venezuela el renacimiento de una vivaz y valiente lucha de la clase trabajadora definitivamente acelerará la revolución mundial, calentará sus cinco motores para adquirir temperaturas emancipatorias de crucero.

Que una revolución está rugiendo en Venezuela, en América Latina, está claro como el cristal, de hecho, ya tuvimos todo un siglo de revoluciones por todas partes.  El verdadero problema tiene que ver con la identificación científica: ¿estamos haciendo una Revolución Francesa tardía aquí o su Negación?  Como ya se ha explicado en otras partes, Marx nombró la alternativa: la Emancipación Humana.
En el campo de la ilustración educacional para elaborar una exégesis emancipatoria, en Venezuela y América Latina, lógicamente debe lanzarse una gigantesca batalla contra el oscurantismo, la alienación, el idealismo, la ideología y el imperialismo cultural, debe organizarse como parte de un extenso programa político.  Esta es una conditio sine qua non para la teoría y la praxis científica socialista.
¿Qué se quiere decir con ver a futuro y sobriamente la historia capitalista?
Quiere decir que tenemos que liberarnos de las cadenas supersticiosas y religiosas de la zumbeante corriente consumista.  Por medio de once victorias electorales en fila, tratamos de dejar el remolino político de la eterna rectitud ideológica.  Sin embargo, nuestros valientes esfuerzos no fueron lo suficientemente anticapitalistas, no fueron lo suficientemente radicales; no erradicamos los semilleros de la corrupción y la burocracia, la estricnina de la explotación, dominación y discriminación de nuestras mentes y corazones.  En la titánica lucha de clases algunas de nuestras semillas revolucionarias cayeron a un lado del camino, en las rocas del consumismo; fueron devoradas inmediatamente por aves de rapiña, por los males de la acumulación, el robo y las ganancias.
Sin embargo, no importan todas las brutales, reaccionarias y reformistas acometidas por todas partes, muchos de nosotros estamos sobreviviendo como pioneros socialistas, científicos y filosóficos, como marxistas.  Incluso el Presidente Chávez subraya la necesidad de estudiar el socialismo científico y aprender del marxismo.  Armados de una nueva visión del mundo, en Cuba, México, Bolivia, Colombia, Ecuador, Argentina, Haití, Nepal y otras partes nos aventuramos más allá de la colina, la montaña, el mar, el horizonte, hacia lo otro, hacia otras realidades y posibilidades.
A fin de cuentas, nosotros en el Sur podemos retar los argumentos infestados ideológicamente según los cuales las leyes y ciencias del movimiento galáctico fueron creadas exclusivamente para la defensa de la "raza dominante", para el "pueblo escogido", para los magnates corporativos, para su propiedad privada de los medios de producción, la absurda acumulación de riqueza, los privilegios racistas y el poder fascista.  Al mismo tiempo, detestamos las actitudes derrotistas lógico-formales según las cuales el capitalismo es eterno, que nunca morirá, que el cambio social sólo puede venir desde adentro, y en consecuencia, que las condiciones subjetivas, objetivas y 'transjetivas' para realizar el socialismo nunca se darán, nunca madurarán.

(Parte III sigue)



Venezuela: Una exégesis filosófica de las posibles chispas emancipatorias
(III- Final)

¿Qué es el quo vadis de nuestro PSUV?


En tiempos del engaño universal sólo decir la verdad es un acto revolucionario.

-- George Orwell.
Conocereís la verdad y la verdad os hara libres.
-- Jesucristo.




Por Franz J. T. Lee


Al encontrarnos con semejante ignorancia bendita, filosóficamente tan sólo debemos preguntar: ¿cómo puede el socialismo fracasar como posibilidad anticapitalista radical, como emancipación anticipada?  Según el famoso filósofo idealista objetivista alemán Georg W. F. Hegel, un experto en dialéctica, sólo las realidades, como el capitalismo, que hace ya mucho tiempo existe, merecen perecer.  Las posibilidades no existen, sólo están latentes y son tendenciales, por lo tanto no pueden fracasar, morir.   Quien sólo vive del pan posible en la vida real seguramente morirá de hambre.
El capitalismo mundial, incluyendo el capitalismo de Estado, ya tuvo su oportunidad, a lo largo de los siglos sólo trajo miseria, explotación, alienación y muerte por billones.  El socialismo mundial, su opuesto dialéctico,  no puede dar a luz lo mismo, ya que no sería su opuesto, no sería socialismo;  nunca se le ha dado una oportunidad real de convertir su posibilidad en una realidad global.  Esta es nuestra tarea inmediata.
Algunas preguntas vinculantes y relevantes:
¿Si el socialismo posible permanentemente es reprimido por el estalinismo, el sionismo, el Apartheid, es decir, por el fascismo global, entonces qué ha fracasado en realidad?  ¿Acaso no es el capitalismo?
¿Qué se encuentra actualmente en una severa crisis que amenaza con iniciar una guerra mundial genocida?      
¿En la Casa Blanca no es la democracia burguesa, en realidad, el fascismo, el que está en crisis?  ¿Acaso no es el fascismo la verdadera mueca del capitalismo mundial en crisis?


La ideología capitalista nos enseña que el socialismo se practicó en la Rusia Soviética y en la China Maoísta.  Los socialistas científicos y filosóficos saben que el socialismo en una isla, en un país, y en un bloque seguramente será asfixiado, a la larga morirá.  El capitalismo es un modo de producción global, sólo puede ser aniquilado a escala mundial.

De todas formas, quien todavía sueña que el socialismo se practicó en la Unión Soviética, Europa Oriental o en la China "comunista" no tiene ni la más mínima idea de lo que es una caricatura, lo que es la negación dialéctica de la explotación, dominación y discriminación capitalista y lo que es un modo de producción capitalista mundial dominante.  Lo reiteramos, en nombre de la claridad política, para evitar la confusión ideológica, el capitalismo es una plaga global, no puede erradicarse localmente en una isla, regionalmente en un solo país, continentalmente en un bloque: hace ya décadas Trotsky explicó todo esto en su teoría de la revolución mundial permanente.
Obviamente, luego de milenios de valientes intentos de cambiar el sistema mundial explotador desde adentro del proceso de trabajo, desde dentro de la historia de la clase dominante, nosotros en Venezuela en la hora decisiva tenemos que buscar una verdadera salida emancipatoria trascendental de este valle de lágrimas de trabajadores, fuera de este mortal cul de sac sistémico.  Nosotros mismos debemos crear una salida, tenemos que tener éxito, sobrepasar, sobresalir;  es un asunto que le concierne a la emancipación humana global, a la preservación de la vida planetaria en su totalidad o a un holocausto mental, el caos nuclear y a una lenta muerte galáctica infernal.
Si sabemos esto, la realidad social andará muy bien en Venezuela.
Ahora bien, junto al marxista Ernst Bloch aventurémonos más allá, no caminemos hacia la sombra de la muerte, aproximándonos al infierno o al cielo.  A plena luz del día salgamos, hagamos un excitante éxodo "exvolucionario".
Hace poco tiempo, aquí en Venezuela, ¿quién sabía algo acerca de la existencia de Osetia?  ¿De qué manera el futuro de Osetia, Georgia y Polonia afectan nuestra realidad terrenal?
Para variar, trascendiendo la lógica e ideología comunes, tratemos de capturar filosóficamente el significado global de la venidera Guerra Orwelliana entre "Eurasia y Oceanía", entre las gigantescas corporaciones imperialistas transnacionales.
Como lo predijo Marx, a nivel globalizado, el capitalismo mundial puede adaptarse a cada segundo, puede ganar un segundo aire de agonía de clase, pero nunca puede cortar su Talón de Aquiles, su contradicción dialéctica interna; el Trabajo contra el Capital.  Puede producir neoliberalismo, reformismo, alianzas de clase, consenso de clases, reconciliación de clases, diálogos de clase, comisiones de la verdad y pactos entre caballeros,  pero no puede eliminar la lucha de clase, la guerra de clases, sin destruirse también a sí mismo.  Para erradicar su existencia interna, debe aniquilarse a sí mismo, y en este caso estaríamos hablando de algo diferente.

Nuestra trinidad humana: nuestra limitación objetiva, nuestra posibilidad subjetiva, nuestra anticipación 'transjetiva'

En Venezuela, como en todas partes, millones de nosotros estamos confinados al dominio  inmediato de la diosa Gaia.  La explotada y violada Madre Tierra marca los límites objetivos concretos diarios de nuestra esencia cósmica, de nuestro ser humano, de nuestras acciones, trabajo y 'placer'.  Seguramente la belicosa tecnología capitalista de vez en cuando nos permite a un puñado de nosotros escapar científicamente a geo por un rato; físicamente, como astronautas de la NASA podemos penetrar las barreras externas lógico-formales, espacio-temporales de nuestro hábitat natural; teóricamente incluso podemos investigar en las capas superiores de nuestra azulada existencia solar.  Algunas veces los "Extraterrestres del Pentágono", los miembros de la intelligentsia técnica altamente especializada, sí tienen la peligrosa tarea de saltar en la Luna o de morir la próxima vez en una nave espacial que secretamente se dirija hacia Marte.
En la oscuridad de semejantes momentos fugaces, al entrar el milenio, aquí en Mérida, Venezuela, en la Universidad de Los Andes, como científicos naturales de repente saltamos de nuestra normal, aburrida y universal ruedita para hamsters y descubrimos lo nuevo: un pequeño planeta rotando en la oscura periferia de nuestro sistema solar, más allá de Plutón, llamado Jayú.
Al mismo tiempo, en abril de 2002, por medio de la praxis clasista popular única, en 47 horas salvamos a nuestro Presidente secuestrado, Hugo Chávez Frías, de las garras de los golpistas sedientos de sangre y lo regresamos a salvo a Miraflores.  Unos pocos meses después, en tiempo record, rescatamos al país de un severo plan petrolero y un sabotaje económico a nivel nacional, lanzados por irracionales conspiradores opositores y sus respectivos patronos yanquis corporativos imperialistas en Miami, Washington D.C. y Europa.
Por lo tanto, teóricamente, en Venezuela, en América Latina, y en todas partes en el Sur, ya hemos atorado nuestras narices a través de los barrotes metropolitanos de la universalidad explotadora.  Desde hace más de una década ya estamos respirando fresco aire transvolucionario, libre oxígeno creativo exvolucionario.  Las miopes y ruines elites globales pueden volar toda su patria en pedazos, destruir toda la propiedad privada de los medios de producción, reducir todas las mercancías a cenizas radiactivas, pero  no pueden detener a lo auténticamente nuevo, la llegada de la primavera humana, la trinidad creativa, es decir, la esencia, existencia y trascendencia humana emancipatoria.
Como ya lo declaró Ernst Bloch: ellos no pueden detener el experimento humano, el experimento mundo, experimentum mundi.  A pesar de todos los peligros de la globalización, el imperialismo no puede detener el inexorable, sublime y majestuoso trueno del amanecer galáctico carmesí de la natura naturata y la natura naturans, de la naturaleza creativa y la naturaleza creada.
Tenemos que liberarnos de las telarañas religiosas, de la maldición divina que va del génesis al apocalipsis, y aventurarnos científica y filosóficamente mucho más allá.
En el espíritu de nuestra época, en su Zeitgeist, como lo apuntamos anteriormente, estamos sobrepasando los barrotes físicos de las trampas, cuevas y engaños de la clase dominante.  Vemos que estamos vegetando en un sistema cerrado, en una ratonera cerrada.  Dentro de la revolución bolivariana estamos comenzando a pensar seriamente,  a teorizar con trascendencia científica; filosóficamente estamos dejando la perspectiva mundial heliocentrista.  Tenemos que crear una nueva lógica, un nuevo modo de actuar y pensar, una nueva ciencia y una nueva filosofía; tenemos que renovarnos de nuevo.
El militarismo capitalista ya está en busca de nuevas formas de vida en todas partes; vida que será violada y destruida despiadadamente por los magnates de las clases dominantes una vez más.  Necesitamos saltar sobre la Luna con el fin de saber lo que ocurre en los dominios de la diosa Selena.  El antiguo filósofo hilozoísta Anaxágoras ya sabía que Luna era una gran 'roca'; por esta blasfemia (asebeia) contra las verdades absolutas y absolutistas controladas por la clase dominante y sancionadas como sagradas, fue declarado persona non grata y fue condenado al ostracismo de Atenas.  Aquí ya vemos el peligro de la verdadera ciencia y filosofía para la clase dirigente.
Mientras nosotros, como abejas consumistas sigamos zumbando en nuestros celulares,  nademos con la corriente, devorando la propaganda, mitos, engaños y mentiras predominantes, nunca sabremos que estamos languideciendo en un orden mundial capitalista cerrado, que estamos trancados física y mentalmente.
Desde la Primera Conquista, el 'descubrimiento', la cristianización y la ocupación militar, la absoluta mayoría de nosotros en Asia, África, América y Oceanía estamos viviendo en una "democrática" cárcel de sueños, en un sistema mundial "pacíficamente" fortificado, en un cementerio globalizado totalmente lleno con toneladas y toneladas de mortales armas de destrucción masiva que pueden destruir al propio planeta.
De hecho, como ya lo explicaron Marx y Engels en el Manifiesto del Partido Comunista (1848) la llamada globalización es la realización de la Revolución Francesa.  En este sentido, es la agonía dialéctica,  el apogeo intrasistémico de la acumulación del capital, de la monopolización, de las fusiones, del propio capitalismo.  También en Venezuela estamos en la encrucijada de la producción y destrucción capitalista, en el Rubicón: también para la revolución bolivariana es el socialismo científico, filosófico o la barbarie reformista 'neoliberal'.  Pero también podría ser: ni socialismo ni barbarie: es decir, emancipación creativa y creadora.
En cualquier caso, no deberíamos hundirnos con el Titanic capitalista, por medio de una exvolución, debemos abandonar este capitalista barco de Estado.
Como se declaró anteriormente, muy anticipadamente, el propio Marx llamó a esto: 'emancipación humana'.  La actual "herramienta parlante" (Aristóteles) globalizada es una mercancía capitalista que está siendo comprada y vendida al peor postor, prácticamente gratis en el mercado internacional del trabajo.  A pesar de la inmensa riqueza, derivada de los altos precios petroleros, en el terrenal valle de lágrimas, la miseria que el trabajador recibe de su salario apenas cubre la diaria reproducción de su obsoleta fuerza de trabajo físico.
En el mercado mundial la intelligentsia, los 'trabajadores intelectuales', usando máquinas y computadoras están sacando de la existencia a millones de trabajadores físicos.  Los trabajadores intelectuales producen casi el 80 por ciento de los principales bienes, intercambiados principalmente entre los estados metropolitanos; el 50 por ciento de estos productos son mercancías bélicas, todo tipo de armas de destrucción masiva.
Como lo predijo Marx en 'El Capital', en las últimas décadas, la progresión geométrica del empobrecimiento a escala global, incluso ahora está devorando a la clase media en los EE.UU. y Europa.  Además, la composición orgánica del capital se ha elevado dramáticamente.  Inexorablemente las fuerzas de trabajo físicas vivientes están siendo reemplazadas por máquinas, computadoras y chips, esto quiere decir que nuestros valores de uso y de cambio en el Sur se han depreciado a pasos agigantados; millones de nosotros estamos siendo arrojados a las calles para morir como resultado de la hambruna, la pobreza, la miseria y las plagas.
Esto quiere decir que también aquí en Venezuela sobrevivimos y vegetamos en un orden mundial "libre" fuertemente vigilado, en realidad, en un infierno laboral cerrado, en el proceso capitalista de la producción humana, en la destrucción imperialista, de hecho, en la historia corporativa unilateral, universal.
Lo que no podemos lograr objetivamente como billones de seres físicos individuales lo podemos alcanzar como seres y existencias sociales subjetivas.  Ernst Bloch lo dijo de la siguiente manera: Pensar es aventurarse más allá.  Como actores y pensadores, objetivamente y subjetivamente, como seres y existencias humanas, como proletariado con conciencia de clase, nosotros, los trabajadores venezolanos, nosotros, los 'condenados de la Tierra' podemos salir de nuestro laberinto.
Por esto es que la revolución bolivariana nació hace más de una década, por esto hemos lanzado el socialismo bolivariano.  Es un levantamiento social masivo revolucionario contra la barbarie globalizada ya existente.  Ahora, aquellos de nosotros que nos encontramos en la vanguardia de la revolución social y socialista, inmediatamente sentimos cuando nos estamos saliendo del camino.  En la época de la globalización, en semejantes tiempos difíciles y peligrosos, en la feroz lucha de clases, de manera muy fácil podemos caer en las cuevas, enredarnos en los feroces tentáculos del imperialismo corporativo.
La revolución bolivariana, la lucha por establecer el socialismo a escala mundial, es una tarea gigantesca.  Necesita revolucionarios críticos en la práxis.  Existe una visión del mundo, a saber, el socialismo científico, socialista, sapiente, el marxismo, que no le teme a la autocrítica, a la verdad; es la única filosofía viviente dentro del fascismo global que todavía puede guiarnos hacia la verdadera emancipación humana.

VHEADLINE– TRINICENTER.COM -- CMAQ
http://www.opednews.com/articles/Venezuela-The-Bolivarian-by-
University-of-The-080824-755.html
http://www.cmaq.net/node/30787

http://www.trinicenter.com/index1.php
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una-exgesis-filosfica-de-las.html
Traducido por Jesús Nery Barrios
franzjutta@cantv.net. 

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ENGLISH VERSION:



Venezuela: A philosophic exegesis of possible emancipatory sparks
What is the quo vadis of our United Socialist Party of Venezuela (PSUV)?

By Franz J. T. Lee

 In times of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act.
George Orwell.

Knoweth ye the truth and the truth shall make thee free.
Jesus Christ.


A hypothesis first argued by Parmenides (540 - 470 B.C) of Elea (present day Italy), who as we know had a profound influence on Platonic idealist philosophy, and therewith on Christianity, has caused
across the last millennia a cancerous intellectual and time barrier in the realm of real, creative emancipatory endeavors. Like in the case of the faked, anti-African-Arab racist 'discovery of America' by Christopher Columbus the following formal logical 'absolute truth' has become the cornerstone of progressive political domination, has turned out to be the greatest ideological and systemic hoax of all times: Nothing comes from nothing, in Latin form: ex nihilo nihil fit.

In other words, only the great gods have created everything, even themselves, out of nihil, out of Nothing, out of Nothingness. Consequently, we should not and cannot enter nihil, it is the 'Holy of Holies'; globally the arch-angels of the accumulation of capital watch us, guide us towards the green pastures of toil, of labor pain. The holy oligarchs see to it that we do not mess around with divine creation. As explained in the Holy Scriptures the originators of the universe are pleased with their construction out of Nothing,  and that is all that really counts in capitalist alienation.

In brief, in Venezuela, in Bolivia, in Latin America, cultural imperialism still teaches us that there is no escape from the universal labor process, from exploitative ruling class history, from the wrath of Jahwe, from capitalism, from human alienation. We should better capitulate and resign from class struggle; as Jesus Christ predicted, we will always have the poor with us. As global racists desire, we will always have superior whites and inferior blacks, poor workers and rich capitalists, in essence, always masters and slaves.

Across the last centuries this is what colonial education in the South was all about. Also in Venezuela and elsewhere many of us still fall victim to these capitalist ideological  tricks and illusions, innocently we mistake them for true revolutionary and emancipatory deeds. Thus, according to corporate ideology and reformism, the universal, closed system, the world order can only be changed from within, by means of evolution and revolution; alternatively,which is the very same thing, the status quo can only be improved by endless prayers, forgiveness (for all the perpetrated ruling class mental and bodily holocausts which have already devoured hundreds of millions of precious lives across the millennia), by genuflections, secret devil pacts across class lines, anti-proletarian gentlemen agreements, truth courts, class consensus and treacherous alliances. Such reformist recipes also include: eternal faith, hope, love and charity; anything else, for example, proletarian creation, transvolution or exvolution, is tantamount to so-called evil, tyranny, dictatorship and international terrorism. Such new concepts that express the emancipatory spirit of tour apocalyptic time do not even appear ion the horizon of contemporary political and philosophic language, erudite scholarship and global emancipatory life. On the other hand, our global favorite political house word is ideology, its slogan is ideology training, its practice is is to organize ideology workshops.

All this is bourgeois, is outdated, it cannot fight corporate  globalization, it is not new, not innovative; its capitalist vices date back to Francis Bacon and Destutt de Tracy. Marx and Engels already criticized "The German Ideology" before the 1848 revolutions in Europe, later they formulated the "Communist Manifesto" for a human exegesis out of this vale of tears, towards "human emancipation" (Marx). Obviously Marxism itself has urgently to globalize, to update itself. This is precisely what we are doing here.

In Venezuela, in the epoch of globalization, of global fascism, we need a praxis and theory much more powerful than an obsolete  bourgeois revolution, we necessitate the real new, a new emancipatory (wo)man whom the world has never seen before: we necessitate urgently an "exvolution"; an exodus of capitalist bondage. This is a mighty global task, not a one man or family endeavor. It needs a real and truly functioning praxico-theoretical Fourth or Last International.

However, to continue with this gigantic transhistoric task,  we would need a creative, creating exegesis, ἐξηγεῖσθαι , that is, an emancipatory "ex-systemic" manifesto or guide towards the outside, towards something that never happened before, never ever existed before.
As the Marxist philosopher of hope Ernst Bloch reminded us, in the same degree as we approach emancipatory creation and creativity (natura naturans and natura naturata) creativity itself will come nearer to us, will become truly human, humane, creative.

Yes, comrades, emancipation is a tremendous life long task.

This reminds us of Marx who stated: not only thought should approximate objective reality, reality itself must approach thought. In fact, this is oscillating, dialectical praxis and theory. Hence our departure in the Bolivarian Revolution towards socialism can only be scientific praxis and philosophic theory, and not ossified ideology and repetitive,  automatic consumer practice.

Furthermore, Ernst Bloch taught us that thinking is venturing beyond, is surpassing, is exit; he wrote: The cat falls on its four paws, but the human being who has not learned to think falls into eternal yesterday.

Hence, to march straight forward
let us ask some categorical, answering questions, which will illuminate the weakest link of the chain of revolutionary illusions. Some of us nurture the reformist fallacy, the formal, logical belief,  that social change can only come from within, from within capitalist globalization, from capitalism with a human, humanist face.

Well, dream on, ignorance is bliss! It is folly to study real, ruling class, modern history.

* Without offending anybody in particular,
by the Sun God, by the Zodiac, by Jahwe, by Apollo, by Jesus Christ,  really, after dozens of millennia of 'cultural and civilized' exploitation of nature and human labor are we really still so naive, so blind, ... are we really still sitting in ivory towers, in total obscurity, in spite of scientific and philosophic socialism, ... are we politico-economically really so illiterate?

Could it be that via education and information Big Brother has already transformed many of us into mentally-controlled, formed,  informed and uniformed 'alpha' peoples, into chips with a human face, a human interface? Because we accept our wage slave masters, cast our vote for them, especially in the metropolitan countries, we are being ruled by half-gods, half-machines, men-gods and god-men. Currently, they harass, torture and massacre us in Afghanistan, Colombia, Iraq, Bolivia, Nepal, Zimbabwe, Palestine, Georgia and Ossetia, and the greater part of the world remains silent, reacts indifferently. World capitalism is facing a
crisis, in fact, according to the latest news, we are on the brink of a possible devastating nuclear war in Eurasia, and what do we know about Orwellian  fascism, about the stockpiles of arms of mass destruction, already tested in Iraq and elsewhere,  which are being produced for mammoth profits and to annihilate us, obsolete physical labor forces, by the millions?

* What went wrong with the world revolution, with our own beautiful and peaceful revolution? With our revolutionaries? Are we really still on track, do we have a vanguard, a socialist party, and what is its quo vadis? Do we care about the future at all?  Do we have a one man revolution?

To grasp the revolutionary steering wheel with a firm grip again, did we really forget all about class struggle? About Francisco de Miranda, Thomas Paine, the American Revolution and the French Revolution, about bourgeois liberty, capitalist equality and colonial fraternity, about the guillotine, about Marat, Danton, Robespierre, Marie Antoinette, Louis XVI, ... about the 'reign of terror'? That was the revolution and is still the revolution. At the end of the 18th century it was incomplete, now in globalization, as Marx and Engels predicted in 1848, in world fascism, it is fully completing itself. This is our current problem on a world scale.

Without theoretical reflection of the above in a global, class conscious, proletarian manner we cannot seriously develop revolutionary praxis and theory in Venezuela, least of all, unprepared could we embark on realizing human emancipation in the 21st century at all. Presently, in a true  socialist party, guided by revolutionary Marxism,  we have to liberate ourselves from the ideological fangs and practical pangs of ruling class superstructural opium and ideological strychnine. If not, sad to say, like many other revolutions the very popular mass base of our revolutionary party will fade into oblivion. Therewith the few sparks of  human emancipation against global fascism will also gradually die out.

* The 'strong billion bolivar' question: politically, as so much critique of our Bolivarian socialism try to make us believe: politically, definitely is something going wrong somewhere in Venezuela? Do we have a crisis?

Nothing is wrong in and with Venezuela!

On the contrary, politico-economically there is a crisis in the White House, either it must try to save its coming fraudulent, undemocratic  elections, or to risk a hidden internal fascist military take-over or externally it will have to fake a nuclear war.


In Venezuela it is not a ruling class ethical question, it is not even a formal logical dualistic 'right or wrong' issue, since centuries it is a dialectical matter of life and death. Also in Latin America, it is a titanic world class war against merciless capitalist destruction and death; currently in Venezuela and Bolivia it is an inexorable continental class struggle, it is neither pacific nor beautiful. As Marx and Engels have pointed out in their 'Communist Manifesto', global class struggle has raged since millennia already.

We repeat: class struggle is not obsolete, on the contrary, it never has been so topical, so indispensable like today. Arguments like the eternal litany, that the conditions are not yet ripe for socialism, we can just counter this reformism by asking: why are all the conditions for exploitation always mature? Why never for socialism? What do the eternal lovers of capitalism concretely and immediately fear most? When they see Chávez or Evo, why do the oligarchs shiver in their bloody army boots in Bolivia and Venezuela?

What happened in 2002-3 in Venezuela? Class struggle or playing cops and crooks with the Caracas Metropolitan Police and the snipers of the Death Squads?

* Are we "advancing" backwards towards the last millennium, towards 1998? Under the leadership of the  United Socialist Party of Venezuela (PSUV) will the awakened working masses (of 2002 and much earlier) really attain a higher revolutionary class consciousness, more emancipatory creativity, socialist people's power?

* In the Latin American emancipatory drama are the working classes not the main actors and heirs of socialist revolution, of class struggle, of human emancipation? Are we as Venezuelan workers not part and parcel of the global proletariat in its historic march
towards emancipation against colonialism and imperialism? Must we first find the revolutionary subject and then make the revolution? Over the last decade Venezuela has advanced to the most politicized country in the world, but this is not identical with the acquisition of a permanent proletarian class consciousness. Independent of all this, in latency and tendency the class struggle will continue in Venezuela. As long as the democratically elected government of President Chávez incorporates the deepest proletarian aspirations, it will have massive working class support. If any future Venezuelan government should develop into a bourgeois, democratic, capitalist State with anti-proletarian class interests to defend, well, then something will really go "wrong·with Venezuela. It happened already between April 11 and 13, 2002. It should never happen again!

Let us continue with our answering questions.

Within the context of the current fascist pillage of global strategic and energetic resources and of the North American industrial military complex to plunder Venezuela to their heart's content, who else has Hobson's choice, that is, in international politics, who else can only choose between the devil and the deep blue sea? In fact, it is
really a choice between two dialectical extremes, between Orwellian corporate barbarism and creative, human anticipation.

We in Venezuela have to decide between capitalism and socialism. Either our revolution is pregnant with scientific, philosophic socialism or it is not? There is no quarter, half way or fifty-fifty pregnancy in nature. No matter how we try to Christianize it, formal logics teaches us that the revolution is either socialist or it is not, that is, it is bourgeois capitalist. We should not try to fool ourselves.

The proof of the pudding we will relish in a very short period of time, at the end of  November 2008, when the full reactionary blast against Venezuelan democracy will be launched again, this time from the inside and the outside. As President Hugo Chávez Frías so often underlined: the people, the working masses are wise. In the last elections, for the first time, on December 2, 2007, we lost over 3 million votes. Why? The answer we will know at the end of this year.

Now, to place the Bolivarian Revolution into scientific and philosophic focus, let us look at the long view of contemporary history, of revolution and emancipation. As Bertolt Brecht precisely explained, the few human beings who fight (and fought) for living, creative emancipation all their lives, have already verified scientifically that they belong to the real indispensable, optimistic and militant heroes of humanity, especially of the billions of unarmed toiling slaves and wage slaves on earth.

Over the last decades, for those comrades in Venezuela who still can sense and think reality, can understand what is dialectical negation of capitalism, it is clear what has to be done. We do not have problems with praxico-theoretocal inspiration, aspiration and anticipation. Many of the Venezuelan youths, not consumed by artificial capitalist needs and desires, are daring to take a long walk, to take a break,
to break out of the normal war chant, out of ordinary commonplace. Some break through the savage capitalist quid pro quo.

President Chávez heads this youthful vanguard, which still preserves the revolutionary spirit of April 13, of the deepest anti-capitalist desires of the real daydreams of the working masses. As such, in America, Africa, Asia and elsewhere we can reach out for the stars, per aspera ad astra. We can go
for the extraordinary, the unknown, the real new, in a nut shell, for an anticipatory outing, an emancipatory exodus.

At the moment the Russians also say No to Euro-Yankee imperialism, but it is not the No of the October Revolution.  They say till Georgia and not a millimeter further, however, this No is intra-capitalist, it is not a negation, it is not an anti-capitalist dialectical negation.

Our Bolivarian revolution urgently necessitates a dialectical working class consciousness, a categorical Negation of capitalism and imperialism, to elevate itself on a higher anti-capitalist plane. If we cannot achieve this we will fade away into the revolution of the now globalized and finalized French Revolution. Till now, to eradicate systematically and principled forever capitalist exploitation in Venezuela, has not yet been the main historic task.

Over the last century, many a social revolution was nipped in the bud, has failed because of this mortal mistake.

Socialist revolution has many immediate tasks, but anti-capitalism is its heart beat. We have not yet tackled the internal evil at its very roots, we are not radical enough as yet.

However, time and space on Mother Earth are running out ... what are we waiting for? For the revolutionary conditions to come? They will not come by themselves, that is why revolutions are being thought, are made. Are we waiting for the Second Coming of the Inquisition or the Conquest from the North!

One thing is sure, also in Venezuela the renaissance of a vivid, valiant working class struggle will definitely accelerate the world revolution, will heat up its five revolutionary motors to acquire cruising emancipatory temperatures.

That a revolution is raging in Venezuela, in Latin America, is crystal clear, in fact, we already had a century of revolutions all over. The real problem concerns scientific identification: Are we making a retarded French Revolution here or its Negation? As explained elsewhere, Marx called the alternative: Human Emancipation.

In the field of educational enlightenment to draw up an emancipatory exegesis, in Venezuela and in Latin America
logically a gigantic intellectual praxico-theoretical battle against obscurantism, alienation, idealism, ideology and cultural imperialism must be launched, must be organized, as part of an extensive political program. This is a conditio  sine qua non for scientific, socialist theory and praxis.

What is meant by taking a long, sober view of capitalist history?

It means that we have to break loose from the superstitious and religious shackles of the humming consumerist main stream. By means of eleven electoral victories in a row, we tried to leave the political maelstrom of eternal ideological correctness. However, our valiant efforts were not sufficiently anti-capitalist, not radical enough; we did not uproot the seedlings of corruption and bureaucracy, the strychnine of exploitation, domination and discrimination in our hearts and minds. In the titanic class struggle some of our revolutionary seeds fell on the wayside, on the rocks of consumerism; they were immediately devoured by birds of prey, by the capitalist arch-evils of accumulation, theft and profits.

However, never mind all the brutal reactionary, reformist onslaughts all over many of us are surviving as socialists, scientific and philosophic pathfinders, as Marxists. Even President Chávez is underlining the necessity of studying scientific socialism and learning from Marxism.
Armed with a new world outlook, in Cuba, Mexico, Bolivia, Colombia, Ecuador, Argentina, Haiti, Nepal and elsewhere we are venturing beyond the hill, the mountain, the sea, the horizon, towards other, towards another realities and possibilities.


At last, we in the South, can challenge the ideologically infested arguments that the laws and sciences of galactic motion were created exclusively for the defense of the "master race", for the "chosen people", for the corporate moguls, for their private property of the means of production, absurd wealth accumulation, racist privileges and fascist power. At the same time, we detest the formal logical defeatist attitudes which argue that capitalism is eternal, will never perish, that social change can only come from within, and consequently, that objective, subjective and 'transjective' conditions to realize socialism will never ever come, would never ripen.

Faced with such ignorant bliss, philosophically we may just ask: how can socialism, as radical anti-capitalist possibility, as anticipated emancipation
fail? According to the famous German objectivist idealist philosopher Georg W. F. Hegel, an expert in dialectics, only realities, like capitalism, which long ago already came into existence merit to pass away. Possibilities do not exist, they are only latent and tendential, hence they cannot fail, pass away. Who only lives on possible bread alone in real life will surely die of hunger.

World capitalism, including State capitalism, had its turn, across centuries for billions it just brought misery, exploitation, alienation and death. World socialism, its dialectical opposite, cannot bring forth the very same, else it will not be its opposite, will not be socialism; it never was given the real chance to convert its possibility into global reality. This is our immediate task.

Some related, relevant questions:

* If possible socialism permanently is being repressed by Stalinism, Zionism, Apartheid, that is, by global fascism, then what has failed in reality?
Is it not capitalism?

* What is currently in a severe crisis which threatens to ignite a genocidal world war?


* In the White House, is not bourgeois democracy, in reality,
fascism in crisis ? Is fascism not the the real grimace of world capitalism in crisis?

Capitalist ideology teaches us that socialism was practiced in Soviet Russia and Maoist China. Scientific and philosophic socialists know that socialism on an island, in one country and in one bloc will surely be suffocated, will eventually perish. Capitalism is a global mode of production, it can only be annihilated on a world scale.

Anyhow, who still dreams that socialism was practiced in the Soviet Union, Eastern Europe or in "Communist" China does not have the foggiest notion what is a caricature, what is the dialectical negation of capitalist exploitation, domination and discrimination and what ls a dominant world capitalist mode of production. We repeat, for the sake of political clarity, to avoid ideological confusion, capitalism is a global plague, it cannot be eradicated locally on a single island,regionally in a single country, continentally in a bloc:
already decades ago, Trotsky has explained all this in his theory of permanent world revolution.

Obviously, after millennia of valiant attempts to change the exploitative world system from within the labor process, from within ruling class history, we in Venezuela at the eleventh hour have to look for a real transcendental  emancipatory exit out of this vale of workers' tears, out of this mortal systemic cul de sac.   We ourselves have to create an exit, we have to succeed, to exceed, excel; it is a pertinent matter of urgent global human emancipation, of the preservation of planetary life in its totality or of a mental holocaust, of nuclear entropy and of a hellish galactic slow death.

If we know this, social reality will become fine in Venezuela.

Now, with the Marxist Ernst Bloch let us venture beyond, let us not walk in the shadow of death, approximating hell or heaven. In broad daylight let us exit, let us make an  exciting, "exvolutionary" exodus.

A little while ago, here in Venezuela, who knew anything about the existence of Ossetia? In which way does the future of Ossetia, Georgia and Poland affect our earthly existence?

For a change, transcending common logics and ideology, let us try philosophically to capture the global meaning of the coming Orwellian War between "Eurasia and Oceania", between gigantic transnational imperialist corporations.

As Marx predicted, at the level of globalization, world capitalism could adapt itself every second, could win a new lease of class agony, but it can never cut off its Achilles Heel, its internal dialectical contradiction: Labor versus Capital. It could produce neoliberalism, reformism, class alliances, class consensus, class reconciliation, class dialogues,  truth commissions and gentlemen agreements, but it cannot eliminate class struggle, class war, without destroying itself also. To eradicate its internal existence, it has to annihilate itself, and in this case we will be talking about something different.

Our human trinity: our objective limitation, our subjective possibility, our 'transjective' anticipation

In Venezuela, like elsewhere, millions of us are confined to the immediate realm of the goddess Gaia. Exploited and violated Mother Earth marks the concrete everyday objective limits of our cosmic essence, of our human being, of our actions, work and 'pleasure'. Surely, belligerent capitalist technology now and then allows a very few of us scientifically to escape Geo for a little while; physically, as NASA astronauts we can penetrate the formal-logical, spatial-temporal external barriers of our natural habitat; theoretically we can even investigate the upper layers of our azure solar existence. Sometimes "Pentagon Aliens", members of the highly specialized technical intelligentsia, do have the perilous task to hop along on the moon or to perish next time in a spaceship secretly heading towards Mars.

In the darkness of such fleeting moments, at the turn of the millennium, here in Mérida, Venezuela, at the University of The Andes, as natural scientists suddenly we did jump off our normal, boring, universal rat carousel and discovered the new: a small planet rotating in the obscure outskirts of our solar systems, beyond Pluto, namely Jayú.

At the same time, in April 2002, by means of unique, popular class praxis within 47 hours we saved our kidnapped president, Hugo Chávez Frías, from the claws of bloodthirsty coupsters and returned him safely to  Miraflores. A few months later, within record time, we rescued the very country from a severe oil plot and a national economic sabotage, launched  by reckless oppositional plotters and their respective imperialist, corporate Yankee bosses in Miami, Washington DC, and in Europe.

Hence, theoretically, in Venezuela, in Latin America, and elsewhere in the South, we have already stuck our noses through the metropolitan bars of exploitative universality. Since more than a decade already we are  breathing fresh transvolutionary air, free exvolutionary creative oxygen. The Lilliputian myopic global elites could bomb the whole fatherland to blazes, could destroy all private property of the means of production, could reduce all commodities to radioactive ashes, but they cannot stop the authentic new, the coming of human spring, of creative trinity, that is, of emancipatory human essence, existence and transcendence.

As Ernst Bloch stated: they cannot stop the human experiment, the experiment world, experimentum mundi. In spite of all the dangers of globalization, imperialism cannot halt the inexorable, sublime, majestic thunder of the galactic, crimson-red dawn of natura naturata and natura naturans, of creative nature and created nature.

We have to free ourselves from the religious cobwebs, from the divine curse ranging from genesis to apocalypse, and venture scientifically and philosophically far beyond.   

In the spirit of our epoch, in its zeitgeist, as pointed out before, we are surpassing the physical bars of ruling class traps, pot-holes and hoaxes. We see that we are vegetating in a closed system, in a closed rat hole. Within the Bolivarian revolution we are beginning to think seriously, to theorize with scientific transcendence; philosophically we are leaving the heliocentrist world outlook. We have to create a new logic, a new mode of action and thought, a new science and a new philosophy; we have to renovate ourselves anew.

Capitalist militarism is already in search for new forms of life elsewhere; life which mercilessly could be violated and destroyed by ruling class moguls again. We need not jump over the moon in order to know what is happening in the realm of the goddess Selena. The ancient hylozoist philosopher Anaxagoras already knew that Luna was a big 'rock'; for this blasphemy (asebeia) against ruling class controlled and sanctioned holy, absolute and absolutist truths, he was declared a persona non grata and was ostracized from Athens. Here we see already the danger of true science and real philosophy for the ruling class establishment.

As long as we as consumer bees hum in our cell phones, as long as we swim along with stream, devouring main stream propaganda, myths, hoaxes and lies, we will never know that we are languishing in a closed capitalist world order, that we are physically and mentally locked up in

Ever since the First Conquest, since the 'discovery', Christianization and military occupation, the absolute majority of us in Asia, Africa, America and Oceania are living in a "democratic" dream jail, in a "peacefully" fortified world system, in a globalized graveyard totally stockpiled with tons and tons of mortal arms of mass destruction which could destroy the very planet itself.

In fact, as explained by Marx and Engels in the Manifesto of the Communist Party (1848) already, the so-called globalization is the realization of the French Revolution. In this sense, it is the dialectical agony, the intrasystemic apex of capital accumulation, of monopolization, of merging, of capitalism itself. Also in Venezuela we are on the crossroads of capitalist production and destruction, on the Rubicon: also for the Bolivarian revolution it is either scientific, philosophic socialism or 'neoliberal' reformist barbarism. But, it could also be: neither socialism nor barbarism: that is, creative, creating emancipation.

At any event, we should not sink with the capitalist Titanic, by means of an exvolution, we have to get off this fascist ship of State.

As stated before, very early, Marx himself called this exodus: 'human emancipation'. The current globalized "speaking tool" (Aristotle) is a capitalist commodity which is being bought and sold to the lowest bidder, practically for free on the international labor market. In spite of immense wealth, derived from high oil prices, in the earthly vale of tears, the worker's miserable pittance of a wage barely covers the  daily reproduction of its obsolete physical labor force.

On the world market, the intelligentsia, the 'intellectual laborers', using machines and computers are driving millions of physical workers out of existence. Less than two percent of the global, globalized working classes , the intellectual workers produce about 80 percent of the major goods, mainly traded among metropolitan States; 50 percent of these products are bellicose merchandise, concern all types of arms of mass destruction.

As predicted by Marx in 'Capital', over the last decades, the geometric progression of pauperization on a global scale, is now even devouring the middle classes of the USA and Europe. In addition, the organic composition of capital has escalated dramatically. Inexorably living physical labor forces are being  replaced by machines, computers and chips, this means that our use- and exchange-values in the South have depreciated by leaps and bounds; millions of us are being thrown onto the streets to perish as a result of famine, poverty, misery and plagues. .

This means that also here in Venezuela we survive and vegetate in a heavily guarded "free"world order, in reality, in a closed labor hell, in the capitalist process of human production, in imperialist destruction, in fact, in universal, unilateral corporate history.

What we cannot achieve objectively as billions of individual physical beings, we can reach as subjective social beings and existences. Ernst Bloch said it in the following manner: Thinking is venturing beyond. As actors and thinkers, objectively and subjectively, as human beings and existences, as a class conscious proletariat, we, the Venezuelan workers, we, the 'wretched of the earth' could break out of our "

This is why the Bolivarian revolution was born more than a decade ago, why we have launched Bolivarian socialism. It is a social revolutionary mass upheaval against already existent globalized barbarism. Now, those of us who encounter ourselves at the vanguard of social and socialist revolution, immediately sense when we are getting off track. In the epoch of globalization, in such trying and dangerous times, in the fierce class struggle,  very easily we can fall in potholes, can get entangled in the ferocious tentacles of corporate imperialism.

The Bolivarian revolution, the struggle to establish socialism on a world scale, is a gigantic task. It necessitates critical revolutionaries in word and deed. There is one world outlook, namely, scientific, socialist, sapient socialism, Marxism, that is not afraid of self-critique, of the truth; it is the only living philosophy within global fascism that still could guide us towards real human emancipation.

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